onsdag 29 november 2017

Vet du vad din hund har för tecken?

Har du tänkt på att varje gång du går in och anmäler en hund till utställning så måste man fylla i en ruta på skk,s hemsida med texten "jag harFrågan jag ställer då är; Kan vi med handen på hjärtat allt som står i denna bok? 






Jag tänker att vi gör ett litet test. Vet du vad din hund har för tecken? Vad menar hon nu undrar ni säkert. Jag ställer frågan igen men lite mer specifikt så kanske ni vet vad jag syftar på. Vet ni ifall er ras har en ifylld fyrkant, en cirkel eller ingenting alls vid sitt rasnamn i denna bok? Vad betyder då dessa symboler eller att man inte har en symbol? Klarade ni testet, kan du svaren?

Varje symbol eller att inte ha en symbol förklarar vad som krävs för den specifika rasen att bli utställningschampion.

⬛ = ifyllda fyrkanten. Det står ; "Certifikat utdelas alltid i bästa hanhunds/tikklass. För raser som markerats med ⬛utdelas certifikat till bästa hund i bästa hanhunds/tikklass som uppfyller krav på provmerit. Kravet på provmerit är detsamma som kravet för att deltaga i bruksklass/jaktklass och gäller även vid utdelande av reservcertifikat.

◯ = Cirkel. Det står; "För raser som i förteckning ovan markerats med ⬛ eller ◯ arrangeras bruks/jaktklass.

Vad är det då med de raser som inte har en symbol? Är det så att din ras inte har en symbol betyder det att det inte arrangeras någon bruks-/jaktklass.

Gemensamt för alla raser är: om den inte är utställningschampion innan i något annat land måste den erövra 3 st certifikat, dessa skall tilldelats av minst 2 domare där minst 1 av certifikatet erövrats när hunden är 24 månader och 1 dag.

Grupp 2 har raser som har en ifylld fyrkant, en cirkel men också de raser som inte har en symbol. Alltså ska man inte tro att detta är styrt av vilken grupp rasen tillhör.  
Vad lär man sig egentligen av detta inlägg? Jag lär mig att raser med symboler eller inte symboler har att göra med deras ursprung.Jag lär mig alltid något nytt när jag bläddrar i denna bok och det är något jag rekommenderar alla att göra. Det finns så mycket i denna bok och allt är matnyttig information. Jag hoppas kunna med jämna mellanrum dyka mig ner och ta stycke för stycke bena ut vad de betyder här på bloggen. Hoppas ni vill hänga med på denna resa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar